boas mais boas noticias para a nossa causa....
esta sobre o ciclo de vida das baterias de litio:
life cycle analysis of electric car shows battery has only minor impact
by michael graham richard, ottawa, canada on 08.31.10
cars & transportation
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nissan leaf batteries. photo: michael graham richard
copper and aluminium actually worse than lithium
speaking of lithium-ion batteries, a recent life-cycle analysis (a type of study that aims to find the complete environmental impact of something, taking into account manufacturing, usage, and disposal) of the lithium-ion batteries used in electric cars had some very interesting findings. it turns out that batteries have an even lower impact than most of us thought. read on for the details.
battery-tesla-roadster photo
tesla roadster battery pack. photo: michael graham richard
lithium's the least of our problems
the lca study finds that the environmental burden caused by the lithium-ion battery is of at most 15% of the total impact of the electric car (which includes making it, using and maintaining it, and disposing of it at the end of its useful life). interestingly, the lithium itself represents just a small part of that; about 7.5% of the impact occurs when "refining and manufacturing the battery's raw materials, copper and aluminium". the lithium itself is only responsible for 2.3% of total.
this seems an argument in favor of making extra sure to recycle batteries properly at the end of their lives, and to use non-virgin sources of materials whenever possible (recycled aluminium has a much lower impact: "recycling scrap aluminium requires only 5% of the energy used to make new aluminium.")
"lithium-ion rechargeable batteries are not as bad as previously assumed," according to dominic notter, coauthor of the study which has just been published in the scientific journal "environmental science & technology."
lithium shortage? not anytime soon
as for those who worry about lithium supply, just know that bolivia alone has enough of it for billions of electric cars and they only have about 1/3 of known world supplies (if there's ever a big shortage, higher prices would probably lead to new discoveries), and lithium isn't destroyed when used in a battery, so it can be recycled and reused.
further reducing impact of batteries
the total impact of ev batteries can be further reduced if at the end of their "vehicle" life they are used for other forms of energy storage. indeed, they can still hold up to 80% of their charge even after having been used for years in a vehicle, so before recycling them, they could be used to store power on the grid (such as intermittent power from wind farms).
but the most important thing when it comes to electric cars will be to clean up the power grid. that's the best bang for the buck when it comes to fighting global warming; a cleaner source of power for homes and industry combined with an electrified transportation sector would drastically cut greenhouse gas emissions.
googlês:
cobre e alumínio na verdade, pior do que o lítio
falando de baterias de iões de lítio, uma análise do ciclo de vida recentes (um tipo de estudo que visa encontrar o impacto ambiental completo de alguma coisa, tendo em conta produção, utilização e eliminação) das baterias de íons de lítio utilizadas em carros elétricos tinham algumas descobertas muito interessantes. acontece que as baterias têm um impacto ainda menor do que a maioria de nós pensava. lido sobre para os detalhes.
foto de bateria tesla roadster-
tesla roadster bateria. foto: michael richard graham
o lítio é o menor dos nossos problemas
o estudo da lca considera que os danos ambientais causados por uma bateria de iões de lítio é de no máximo 15% do impacto total do carro eléctrico (que inclui a fazê-lo, utilização e manutenção, e da sua eliminação no final da sua vida útil vida). curiosamente, o lítio se representa apenas uma pequena parte do que, cerca de 7,5% do impacto ocorre quando "refino e produção de matérias-primas da bateria, cobre e alumínio". o lítio si só é responsável por 2,3% do total.
isto parece um argumento a favor de fazer extra certeza de reciclar baterias corretamente no final de suas vidas, e usar fontes não-virgem de materiais, sempre que possível (de alumínio reciclado tem um impacto muito menor: "reciclagem de sucata de alumínio requer apenas 5% do a energia usada para fazer alumínio novo. ")
"lithium-ion recarregável não são tão maus como inicialmente se supunha", segundo domingos notter, co-autor do estudo que acaba de ser publicado na revista científica "environmental science & technology".
escassez de lítio? não tão cedo
quanto àqueles que se preocupam com fornecimento de lítio, só sei que a bolívia só tem o suficiente para milhares de milhões de carros elétricos e que somente cerca de 1 / 3 das reservas mundiais conhecidas (se não há nunca uma falta grande, preços mais elevados, provavelmente, levar a novos descobertas) e de lítio não é destruída quando usado em uma bateria, por isso podem ser reciclados e reutilizados.
reduzir ainda mais impacto das pilhas
o impacto total das baterias ev pode ser ainda mais reduzida se no final do seu veículo "vida" são utilizados para outras formas de armazenamento de energia. na verdade, eles ainda podem conter até 80% de sua carga, mesmo depois de terem sido utilizados durante anos em um veículo, por isso antes de reciclagem, eles poderiam ser usados para armazenar energia na rede (como a energia intermitente de parques eólicos).
mas a coisa mais importante quando se trata de carros elétricos será para limpar a rede elétrica. essa é a melhor para bater a bola quando se trata de combater o aquecimento global, um aspirador de fonte de energia para residências e indústria, combinada com um setor de transportes eletrificados seria reduzir drasticamente as emissões de gases com efeito de estufa.
fonte:
http://www.treehugger.com/files/2010/08 ... c-cars.php