A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

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sugarstorm
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A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

Mensagem por sugarstorm »

Aqui está ela:

http://www.evalbum.com/4465

Sem dúvida um projecto interessante.
Afinal o cromo no Visforvoltage engana o pessoal pois afirma que o balanceamento é feito com as Nimh da Vectrix.
Ele fez o seu próprio carregador.
Só tem 34 células?!?!
1575 pilhas :D
Sem BMS.

- Vectrix 2008 Li++A123 6.5Kw - 100.000 Kms.
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jmal
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Re: A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

Mensagem por jmal »

sugarstorm Escreveu:Aqui está ela:

http://www.evalbum.com/4465

Sem dúvida um projecto interessante.
Afinal o cromo no Visforvoltage engana o pessoal pois afirma que o balanceamento é feito com as Nimh da Vectrix.
Ele fez o seu próprio carregador.
Só tem 34 células?!?!
1575 pilhas :D
Sem BMS.
Não consegui perceber quantas são, mas deve ser por esse numero, mas vai acabar por danificar ambas, as nimh porque não tem ventilação, e as lion porque não está a controlar a tensão com rigor.
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sugarstorm
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Re: A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

Mensagem por sugarstorm »

Segundo percebo cada célula são 45 pilhas destas:

http://www.meircell.co.il/files/Panason ... 8650CG.pdf

São de 3.7v. 45 delas em paralelo e as 3 de cima são as Nimh para balancear. Alguém percebe como é que o balanceamento é feito?
Como trabalham de 4.2v a 3.0v ele só precisa de 34 células. (3.7*34=125v)
E cada célula tem 2250 mAh, logo 2.25*45= cerca de 100Ah quando novas. Mas parece preocupante o facto de ao fim de 120 ciclos já estarem abaixo dos 2000 mAh. E da Panasonic falar de 300 ciclos até aos 80%...
Assim percebo porque ele fala em 3200 AUD para o projecto, ou seja cerca de 2500€

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jmal
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Re: A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

Mensagem por jmal »

sugarstorm Escreveu:Segundo percebo cada célula são 45 pilhas destas:

http://www.meircell.co.il/files/Panason ... 8650CG.pdf

São de 3.7v. 45 delas em paralelo e as 3 de cima são as Nimh para balancear. Alguém percebe como é que o balanceamento é feito?
Como trabalham de 4.2v a 3.0v ele só precisa de 34 células. (3.7*34=125v)
E cada célula tem 2250 mAh, logo 2.25*45= cerca de 100Ah quando novas. Mas parece preocupante o facto de ao fim de 120 ciclos já estarem abaixo dos 2000 mAh. E da Panasonic falar de 300 ciclos até aos 80%...
Assim percebo porque ele fala em 3200 AUD para o projecto, ou seja cerca de 2500€
O balanceamento das nimh é simples, como a resistência interna não aumenta após carregadas, libertam a energia em forma de calor, tal como acontece nas originais da vectrix, mas será que 3 células tão pequenas em série conseguem fazer isso.....
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sugarstorm
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Re: A "tal" Vectrix que faz mais de 200 kms com uma carga

Mensagem por sugarstorm »

Os 3 posts no visforvoltage a explicar a coisa:

1-"I have converted my Vectrix to Li-ion 10 months ago. The battery has 90 Ah Li-ion and 3 Ah Ni-mh. The Nimh cells balance the Li-ion cells and no additional electronics has been fitted to my bike. I fitted a volt meter to monitor the battery voltage and prevent overdischarge. I have a range of 280 km at 60 km/hr or 210 km at 80 km/hr. I don't have to worry if I have sufficent range to get home on my trip out for the day. The weight of the battery is 85 kg and it fits in the standard battery space. I have removed the fans. The pack runs at a higher voltage, 120 - 145 volts with slight improvment in acceleration.
The disavantages is that the standard vectrix charger won't fully recharge the battery if you travel more than 105 km. If you do a long trip, it will take several charges to bring the battery upto full charge. I have fitted a socket for a trickle charger that I occasionally use if I want to fully recharge a flat battery faster."

2-"The cells I am using are GR18650C Li-ion cylinderical cells. They have a higher energy density than LiFePo4 and you can fit upto 120Ah into the Vectrix battery space. The 3.0Ah of NiMh cells are to constantly balance the pack. Pack balance +or- 0.02v per Li-ion cell from 3.0 to 4.2 volts. There are 36 Li-ion cells in series. I do not ride the bike to below 120 volts and this is safe with a balanced pack. No cells go flat and if a Li-ion cell was to go flat it won't heatup. They develop an internal short and won't recharge. No electronic BMS has been fitted. I have ridden this bike for 10 months and it still has the same range as converted."

3-"The Ni-mh cells are wired 3 cellls in series and them in parallel with each 90Ah Li-ion cell. They form a series string of 108 Ni-mh cells with every third inteconnected to the 36 Li-ion cells. The Ni-mh cells act as a shunt regulator for each Li-ion cell. When the Li-ion cell reaches 4.05v the the Ni-mh cells are shunting 150ma. When the Li-ion cell reaches 4.20v the Ni-mh cells are shunting 400ma. The pack is being slowly and continuously balanced by the Ni-mh cells and stays in balance. 3.0 mah of Ni-mh cells is sufficient to balnce 90Ah of Li-ion cells that are in good condition. The high voltage cutout of 152 volts on the Vectrix charger prevents overcharging. Using the characteristics of these batteries this way meant that I did not need any additional battery management. The Li-ion cells need to match and be in good condition. The Ni-mh cells need to be in good condition to keep the pack balanced. This system will only work with Li-Ion or LiPo batteries. LiFePo4 cells cannot be used with this technique as their voltage and charge curves do not match.
I balanced the cells before fitting to my Vectrix. 1 month later I checked the voltage of each li-ion cell and found 2 Li-ion cells that were 0.26 and 0.38 volts lower that the other cells. checking the Ni-mh cells in parallel I found I had 2 faulty Ni-mh cells in the new cells I had used. I replaced these and have had no other problems.
I have used this pack in my bike for 10 months with no degradation of performance. The longest trip I have made was from Croydon to Traralgon in Victoria Australia on a single charge."

Lendo aqui ele afirma ter 36 células e não 34. O que eu não entendo é como é que com 36 células a moto anda se a voltagem de cada uma baixar para os limites inferiores de 3.0v, pois 3*36=108v. A Vectrix mexe a 108v?

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