Sem dúvida um projecto interessante.
Afinal o cromo no Visforvoltage engana o pessoal pois afirma que o balanceamento é feito com as Nimh da Vectrix.
Ele fez o seu próprio carregador.
Só tem 34 células?!?!
1575 pilhas
Sem BMS.
Sem dúvida um projecto interessante.
Afinal o cromo no Visforvoltage engana o pessoal pois afirma que o balanceamento é feito com as Nimh da Vectrix.
Ele fez o seu próprio carregador.
Só tem 34 células?!?!
1575 pilhas
Sem BMS.
Não consegui perceber quantas são, mas deve ser por esse numero, mas vai acabar por danificar ambas, as nimh porque não tem ventilação, e as lion porque não está a controlar a tensão com rigor.
São de 3.7v. 45 delas em paralelo e as 3 de cima são as Nimh para balancear. Alguém percebe como é que o balanceamento é feito?
Como trabalham de 4.2v a 3.0v ele só precisa de 34 células. (3.7*34=125v)
E cada célula tem 2250 mAh, logo 2.25*45= cerca de 100Ah quando novas. Mas parece preocupante o facto de ao fim de 120 ciclos já estarem abaixo dos 2000 mAh. E da Panasonic falar de 300 ciclos até aos 80%...
Assim percebo porque ele fala em 3200 AUD para o projecto, ou seja cerca de 2500€
São de 3.7v. 45 delas em paralelo e as 3 de cima são as Nimh para balancear. Alguém percebe como é que o balanceamento é feito?
Como trabalham de 4.2v a 3.0v ele só precisa de 34 células. (3.7*34=125v)
E cada célula tem 2250 mAh, logo 2.25*45= cerca de 100Ah quando novas. Mas parece preocupante o facto de ao fim de 120 ciclos já estarem abaixo dos 2000 mAh. E da Panasonic falar de 300 ciclos até aos 80%...
Assim percebo porque ele fala em 3200 AUD para o projecto, ou seja cerca de 2500€
O balanceamento das nimh é simples, como a resistência interna não aumenta após carregadas, libertam a energia em forma de calor, tal como acontece nas originais da vectrix, mas será que 3 células tão pequenas em série conseguem fazer isso.....
1-"I have converted my Vectrix to Li-ion 10 months ago. The battery has 90 Ah Li-ion and 3 Ah Ni-mh. The Nimh cells balance the Li-ion cells and no additional electronics has been fitted to my bike. I fitted a volt meter to monitor the battery voltage and prevent overdischarge. I have a range of 280 km at 60 km/hr or 210 km at 80 km/hr. I don't have to worry if I have sufficent range to get home on my trip out for the day. The weight of the battery is 85 kg and it fits in the standard battery space. I have removed the fans. The pack runs at a higher voltage, 120 - 145 volts with slight improvment in acceleration.
The disavantages is that the standard vectrix charger won't fully recharge the battery if you travel more than 105 km. If you do a long trip, it will take several charges to bring the battery upto full charge. I have fitted a socket for a trickle charger that I occasionally use if I want to fully recharge a flat battery faster."
2-"The cells I am using are GR18650C Li-ion cylinderical cells. They have a higher energy density than LiFePo4 and you can fit upto 120Ah into the Vectrix battery space. The 3.0Ah of NiMh cells are to constantly balance the pack. Pack balance +or- 0.02v per Li-ion cell from 3.0 to 4.2 volts. There are 36 Li-ion cells in series. I do not ride the bike to below 120 volts and this is safe with a balanced pack. No cells go flat and if a Li-ion cell was to go flat it won't heatup. They develop an internal short and won't recharge. No electronic BMS has been fitted. I have ridden this bike for 10 months and it still has the same range as converted."
3-"The Ni-mh cells are wired 3 cellls in series and them in parallel with each 90Ah Li-ion cell. They form a series string of 108 Ni-mh cells with every third inteconnected to the 36 Li-ion cells. The Ni-mh cells act as a shunt regulator for each Li-ion cell. When the Li-ion cell reaches 4.05v the the Ni-mh cells are shunting 150ma. When the Li-ion cell reaches 4.20v the Ni-mh cells are shunting 400ma. The pack is being slowly and continuously balanced by the Ni-mh cells and stays in balance. 3.0 mah of Ni-mh cells is sufficient to balnce 90Ah of Li-ion cells that are in good condition. The high voltage cutout of 152 volts on the Vectrix charger prevents overcharging. Using the characteristics of these batteries this way meant that I did not need any additional battery management. The Li-ion cells need to match and be in good condition. The Ni-mh cells need to be in good condition to keep the pack balanced. This system will only work with Li-Ion or LiPo batteries. LiFePo4 cells cannot be used with this technique as their voltage and charge curves do not match.
I balanced the cells before fitting to my Vectrix. 1 month later I checked the voltage of each li-ion cell and found 2 Li-ion cells that were 0.26 and 0.38 volts lower that the other cells. checking the Ni-mh cells in parallel I found I had 2 faulty Ni-mh cells in the new cells I had used. I replaced these and have had no other problems.
I have used this pack in my bike for 10 months with no degradation of performance. The longest trip I have made was from Croydon to Traralgon in Victoria Australia on a single charge."
Lendo aqui ele afirma ter 36 células e não 34. O que eu não entendo é como é que com 36 células a moto anda se a voltagem de cada uma baixar para os limites inferiores de 3.0v, pois 3*36=108v. A Vectrix mexe a 108v?